top of page

Oliko koulutus sinulle hyödyllinen? Entä yrityksellesi?





Järjestin maaliskuussa kumppanieni kanssa koulutuksen toimitusketjun hallinnasta teemalla "Sales & Operations Execution: Kuinka täytän ‘tyhjän tilan’ synkronoimalla S&OP ja operatiivinen suunnittelu". Kuten kuvaan kuuluu, keräsin osallistujilta palautetteet koulutuksesta:


  • Koulutussession päätteeksi keskustellen: kaikki vastasivat odotusten täyttyneen, kiittivät onnistuneesta aiheen käsittelystä ja avartavasta ajatustenvaihdosta ryhmän kesken. Itsekin koulutuksiin osallistuneena tunnistan mielentilan: välittömästi kurssin jälkeen iskee innostus pään ollessa täynnä uusia näkemyksiä ja ideoita.


  • Koulutuksen jälkeisellä palautelomakkeella: asteikolla 1-5 ( 1=erittäin tyytymätön .. 5=erittäin tyytyväinen) vastausten keskiarvo yhdeksästä kohdasta oli 4,52. Lisäksi sanalliset arviot olivat kiittäviä. Innostus ei muutamassa päivässä ollut haihtunut.


Palautteen nojalla koulutus oli hyödyllinen, kouluttajina olimme onnistuneet. Konsulttina minua kuitenkin jäi pohdituttamaan se olennaisin: miten koulutuksen hyödyt toteutuvat yrityksissä, jotka tekivät investoinnin lähettämällä henkilöitään oppia saamaan? Millä tavoin koulutuksessa nähty, kuultu ja oivallettu välittyy paremmiksi toimitusketjusuunnitelmiksi ja -päätöksiksi?


Yhden vastauksen sain, kun pari viikkoa sitten juttelin koulutukseen tiiminsä kanssa osallistuneen S&OP managerin kanssa:

  • Koulutus tarjosi heille sopivan ja selkeän mallin S&OE-prosessin toteutukselle

  • Tehtiin päätös S&OE:n toteutuksesta ja jo muutaman viikon päästä koulutuksen jälkeen asia infottiin Euroopan toimitusketjun 40 avainhenkilölle

  • Koulutusmateriaalin sisällöstä saatiin suoraan käyttökelpoista materiaalia sekä viestintätarkoituksiin että prosessin suunnitteluun

  • Projektitiimi on aloittanut S&OE:n yksityiskohtaisen suunnittelun, käyttöönottoon tähdätään syksyllä.


Mitkä sitten olivat syyt siihen, että yritys sai konkreettista käyttövoimaa koulutukseen osallistumisesta:

  • Koulutukselle on asetettu selkeä tavoite: koulutuksesta haettiin malli S&OE:n toteutukselle

  • Ajoitus oli sopiva: yrityksessä oltiin ymmärretty tarve ja tehty alustava päätös toteutusprojektista, jolloin tulokset koulutuksesta menivät suoraan käyttöön

  • Koulutukseen osallistui useampi avainhenkilö: keskeiset henkilöt saivat saman opin, kuulivat samat perustelut ja pääsivät keskenään synkronoimaan ajatuksensa ja näkemyksensä jo koulutuksen aikana

  • Mukana tiimissä oli päättävä henkilö: koulutus tarjosi tarvittavan sisällön ja ymmärryksen, ja kollegoitten kanssa tapahtuvan pallottelun perusteella syntyi pohja nopealle päätökselle projektin alkuaskeliksi.


Tokikaan tarkoitus ei ole, että koulutukseen osallistumisen tulisi aina tähdätä aiheen nopeaan toteutukseen yrityksessä. Koulutukseen tullaan usein hakemaan ideoita ja oppia uudesta aiheesta tai syventämään näkemystä yritykselle tärkeään kehittämis-tarpeeseen. On osallistumisen syy mikä tahansa, peruste on kuitenkin oltava sama: koulutuksesta on oltava yritykselle hyötyä. Seuraavassa muutama näkökulma toimenpiteistä yrityksen hyötyjen varmistamiseksi:


Sinä, joka vastaat kehittämisestä, tee nämä ennen koulutusta:

  • Tarkenna koulutuksen tavoite yrityksen vinkkelistä: mitä haastetta ratkaistaan tai mitä osaamista halutaan kehittää

  • Valitse osallistujat harkiten: ketkä voivat aidosti vaikuttaa toiminnan laatuun ja tuoda oppeja käytäntöön

  • Kerro omat odotuksesi: mitä odotat osallistujan oppivan ja tuovan mukanaan.

Sinä, joka osallistut koulutukseen:

  • Keskustele ja jaa omia kokemuksiasi

  • Kuuntele ja opi, mitä toiset yritykset yli toimialarajojen tekevät

  • Kirjoita välittömästi muistiin koulutuksen aikana mieleentulevat ideat.

Te molemmat:

  • Keskustelkaa, mitä opittiin ja mihin asioihin kannattaisi tarttua

  • Suunnitelkaa ensiaskeleet: missä asiassa voisi kokeilla uutta tai käynnistää kehitystoimia

  • Sopikaa kokeiluista: tarvitaan lupa ja resurssit

  • Seuratkaa säännöllisesti tuloksia.


Ja vielä takaisin yritysesimerkkiin. Aika neljännelle palautekyselylle on S&OE-prosessin käyttöönoton jälkeen vuoden lopulla, jolloin toivottavasti kuulen, kuinka hyvin koulutuksen opit toimivat käytännössä.

 
 
bottom of page